Ordensbestemmelser

Senest opdateret april 2024

§ 1. Vedrørende havernes brug, bebyggelse, beplantning & vedligeholdelse

  1. Der må ikke anvendes kemisk ukrudtsbekæmpelse. 
  2. Havelodderne må kun benyttes til kolonihavebrug. Enhver form for erhverv er forbudt.
  3. Havehusene/haveloddet må ikke benyttes til natophold og overnatning må ikke finde sted. 
  4. Dyrkning af havelodden må ikke overdrages til andre, hverken familiemedlemmer, venner eller bekendte. Det er dog tilladt at få andre til at passe haven i forbindelse med, at havelejer/medlejer er bortrejst eller på anden måde forhindret i at passe haven, såfremt bestyrelsen er tilsendt mail om datointerval samt navn på vedkommende. 
  5. Mistbænke må ikke overstige 60 cm i højden. 
  6. Flagstænger på havelodderne må ikke være længere end de kan lægges ned på haveloddet. 
  7. Hække omkring havelodder må ikke overstige 1,6 meter. Der tages hensyn til skrånende terræn ved visse havelodder. 
  8. Træer og buske med dybdegående rødder må ikke plantes nærmere end 1,5 meter fra hæk. 
  9. Stauder og øvrig beplantning skal holdes fri fra hæk.
  10. Beplantning må ikke give skygge i nabohaverne.
  11. Anlæggelse af fliser, stenbesætning og lignende skal ske med en minimumsafstand på 40 cm til hæk.
  12. Læskærme må kun opsættes i forbindelse med havehuset og ikke overstige 1,2 meter.
  13. De opførte havehuse skal være som på opførselstidspunktet. Dvs. max. 12 m2 i grundareal og 3 meter til tagryggen. Til det bebyggede areal medregnes alle konstruktioner med fast tag.
  14. Udover de placerede havehuse på havelodderne må ingen bygning eller tilbygning finde sted. Havehusene må ikke fjernes fra haveloddet. Der må ikke foretages ændringer i størrelse, udseende, placering, materialer eller konstruktion. Der må således heller ikke etableres nye havehuse med mindre, det er godkendt af Lyngby-Taarbæk Kommune. Dette gælder også ved brand etc., hvor huset ikke kan reddes. 
  15. Der må etableres et drivhus på max. 5 kvm. Drivhuset medregnes ikke i det bebyggede areal.
  16. Der må ikke etableres solceller. Det kræver en byggetilladelse samt ansøgning til Fredningsnævnet. Skal foregå via Kolonihaveforbundets Nordøstsjællandskreds igennem bestyrelsen. 
  17. Husene skal være forsikret mod brand. Forsikringspolice skal fremvises til bestyrelsen senest 14 dage efter indgåelse af lejekontrakt med foreningen. Øvrige medlemmer kan fra tid til anden blive bedt om at sende dokumentation på en gyldig betalt brandforsikring til bestyrelsen. Hvis denne ikke forefindes, kan medlemmet opsiges som medlem fra foreningen.
  18. I tilfælde af grov forsømmelse af havehus samt havelod, hvor medlemmet ikke har efterlevet bestyrelsens henstilling om at få forholdene bragt i orden indenfor en meddelt frist, kan bestyrelsen rekvirere en havekonsulent igennem Kolonihaveforbundet og udgiften betales af medlemmet.
  19. Det enkelte havehus må ikke have køkken- og toiletindretning. Det er dog tilladt at opsætte en bordplade og køleskab, men der må ikke indlægges vand, el eller kloakering i havehusene.
  20. Bestyrelsen har mulighed for en gang årligt i åbningssæsonen at gå en have- samt husrundering for at sikre, at vedtægter og ordensbestemmelser overholdes. Tidspunktet vil blive varslet forinden.
  21. Enhver rydder op efter sig selv ved brug af fællesarealer og de faciliteter foreningen tilbyder, herunder brug af borde/ bænke og toiletfaciliteter.
  22. Det er ikke tilladt at lægge materialer, grus, sand og fliser eller andet på fællesarealer uden aftale med bestyrelsen.
  23. Ved beskadigelse af vandrør i medlemmets havelod i forbindelse med gravning foranlediget af medlemmet, er det medlemmets ansvar at udbedre evt. skader på vandrør på medlemmets regning. 
  24. I tiden 1. april til 1. oktober skal der ud for hvert havelod, som har græsrabat og frugttræer, skal træet være frit for ukrudt og græsset skal løbende slås. Ud for hvert havelod, som ikke har græsrabat, skal fjernes ukrudt ved hækken. 
  25. Samtlige hække skal klippes 2 x årligt i perioden 15. juni til 1. juli samt 15. august til 1. september. Er disse arbejder ikke udført af medlemmet, vil det blive udført på bestyrelsens foranledning og på det pågældende medlems regning, dog med en skriftlig påmindelse inden. Alt vildtvoksende i ligusterhækken skal løbende fjernes.
  26. På de offentlige stier udenfor haveloddene ved hækkene, er det ikke tilladt at plante blomster, lægge sten eller på anden vis forandre den af kommunen anlagte grusvej.
  27. Fodgængerfærdsel kan foregå via Lundtoftevej 239A til haveforeningen. Enhver vedligeholdelse herunder bl.a. snerydning og glatførebekæmpelse påhviler Haveforeningen Lundtoftegård, jf. lejekontrakten med LTK. 

§ 2. Leje af fælleshus

Medlemmer kan leje foreningens fælleshus til private arrangementer til et fastsat beløb samt et depositum. Hvis et medlem ønsker at leje fælleshuset, skal der anmodes om dette til bestyrelsen. Fælleshuset skal uanset, hvordan man modtog det, være gjort ordentligt rent efter udlejning og være opryddet. Hertil gælder at alle gulve i hele fælleshuset skal være støvsuget og vasket. Alle håndvaske, toiletter, overflader skal være rengjorte. Ellers refunderes depositummet ikke. Desuden skal alt skrald være hjemtaget. Ødelagt eller forsvundet inventar, hertil også haner, service eller andet, skal medlemmet erstatte, samme gælder, hvis fælleshuset har lidt anden skade.

Udendørsområdet ved fælleshuset, herunder fællesterrasse, skal være opryddet og lejeren har pligt til at betale erstatning, hvis noget er gået i stykker.

§ 3. Fællesarbejde/fællesarealer

Foreningens medlemmer er forpligtet til at medvirke til vedligeholdelse af veje og stier på foreningens område samt vedligeholdelse af de fælles faciliteter i overensstemmelse med generalforsamlingens beslutninger og haveforeningens ordensbestemmelser.

  1. Alle medlemmer er forpligtet til at deltage i mindst 2 (de obligatoriske) af de 3 fællesarbejdsdage for at undgå opkrævning af vedligeholdelsesudgift. Vedligeholdelsesudgiften er 500 kr. pr. obligatoriske udeblivelse. I tilfælde af, at man ikke har mulighed for at deltage, kan man 1 uge inden arbejdsdagen, anmode bestyrelsen om opgaver, som senest skal være udført 1 uge efter den pågældende arbejdsdag. 

§ 4. Færdsel & parkering

  1. Tilkørsel til parkeringsarealet og haveforeningen kan kun ske via adgangsvejen fra Nymøllevej 135. 
  2. Gående kan desuden benytte adgangsvejen ved Lundtoftevej 239A.
  3. De til havelodderne nødvendige tungere materialer må transporteres til haverne i bil, ligesom ærindekørsel med handicappede er tilladt. 
  4. I ganske særlige tilfælde kan bestyrelsen efter anmodning og eget skøn tillade transport med stor lastvogn.
  5. Køretøjer må kun holde stille på vejen igennem haveforeningen så længe der foregår på- og aflæsning. Vær opmærksom på, at køretøjets dæk ikke holder på græsarealet langs vejen for at undgå beskadigelse.
  6. Parkering af køretøjer er KUN tilladt på den offentlige parkeringsplads.
  7. Hensætning af knallerter, cykler, barnevogne o. lign. på veje og stier på haveforeningens område er ikke tilladt. Dette må henstilles på medlemmets havelod, alternativt på parkeringspladsen.

Gæsters parkering henstilles til, at det foregår under hensyntagen til medlemmernes fortrinsret, sådan at parkering på de omkringliggende veje prioriteres. 

  1. Beskadigelse af haveforeningens veje og beplantning som følge af køretøjer i have området vil den erstatningsansvarlige være det medlem, som chaufføren har haft ærinde hos.
  2. Vask og reparation af motorkøretøjer på foreningens område er forbudt.
  3. Beskadigelse af køretøjer, cykler etc. på foreningens område er foreningen uvedkommende og der henvises til privat søgsmål.   

§ 5. Affald

  1. Fra 1. april til 1. oktober skal køkkenaffald lægges i de opsatte beholdere på p-pladsen. Ved større mængder køkkenaffald, bedes man tage det med hjem.
  2. Udenfor tidsrummet 1. april – 1. oktober, skal man hjemtage sit køkkenaffald. 
  3. Der må på intet tidspunkt henkastes/hensættes affald, hverken i haverne eller på fællesområderne.
  4. Storskrald, skal man selv sørge for at bortskaffe.  
  5. Blade, kviste og ukrudt skal lægges i beholderne på parkeringspladsen. Grene (maks. 1 meter) skal bundtes og lægges ved siden af beholderne. 
  6. Jord skal bortskaffes af medlemmet. 

§ 6. Afbrænding og bål

  1. Det er strengt forbudt at afbrænde affald på haveforeningens matrikel/havelodder, ligesom det er strengt forbudt at tænde bål eller have åben ild. 
  2. Der må gerne bruges gas- eller kulgrill til madlavning. 

§ 7. Vand 

  1. Vandspild bør undgås. Derfor skal brud på hovedledningen og stophaner, som sidder umiddelbart ved siden af denne, straks meldes til bestyrelsen, der så foranlediger reparation på haveforeningens vegne. Brud på øvrige rør, der føres ind i haverne og stophaner på disse rør er medlemmernes ansvar og reparation betales af medlemmerne.
  2. Det påhviler medlemmerne at sørge for, at vandrør, stop- og aftapningshaner på havelodden er tætte og i orden. Brud eller utætheder skal straks repareres, eller hvis dette ikke er muligt, meldes til bestyrelsen, der træffer foranstaltninger, der kan hindre vandspild indtil reparation er foretaget.
  3. Hvis brud eller utætheder konstateres på en havelod, imens medlemmet er fraværende på grund af f.eks. sygdom eller bortrejse, kan bestyrelsen lade reparation foretage på medlemmets regning.
  4. Vanding er tilladt i nødvendigt omfang. Ved tørke er vanding strengt forbudt.
  5. Der er totalt forbud mod vanding af græsplæne.
  6. Ligeledes er brug af turbine, spreder og lignende ikke tilladt. 
  7. Haveforeningens medlemmer er som alle andre undergivet de indskrænkninger i vandforbruget, eventuelt vandingsforbud, som pålægges af offentlige myndigheder.
  8. Hvis der opstår brud på vandinstallationer, der observeres løbende toiletter og lignende i fælleshuset, skal dette straks meldes til bestyrelsen, der så må træffe de nødvendige dispositioner.  
  9. I perioden 1. oktober til 1. april (afhængigt af frost) er vandet til havelodderne lukkede. 

§ 8. Husdyr, støj m.m.

  1. På havelodderne er det ikke tilladt at holde bistader, høns, kaniner og lignende dyr. 
  2. Hunde skal holdes i snor på fællesarealerne og må ikke være til gene for hverken medlemmer eller gæster med truende adfærd. 
  3. Hunde må gerne være fritløbende på medlemmets havelod, hvis haveloddet er forsvarligt lukket af. 
  4. Hundenes efterladenskaber skal fjernes.  
  5. Radioer, musikafspillere og lignende, må ikke anvendes på en måde, som kan være til gene for foreningens medlemmer. 
  6. Alle er forpligtigede til at holde god ro og orden.  
  7. Færden og ophold på fællesområderne skal foregå med hensynsfuldhed. 
  8. Respekter medlemmers ret til at være tilbagetrukne og private. Et synligt opsat flag er en invitation til ikke-i-forvejen inviterede gæster. 
  9. Opsætning af trampoliner er kun tilladt under hensyntagen til naboerne. Trampoliner bør mest hensigtsmæssigt nedgraves alternativt placeres med god afstand til hæk med tilstødende naboer – medmindre berørte nabo samtykker til andet. Dog kan nye haveejere ikke forvente, at en på nabogrunden allerede eksisterende trampolin nedtages eller flyttes. Råben og generende larm i forbindelse med brug af trampolinen bedes undladt.
  10. Medlemmer er ansvarlige for, at gæsters ageren sker i henhold til gældende vedtægter og ordensbestemmelser. Et medlems gæster forventes fortrinsvis at opholde sig på medlemmets havelod. 
  11. Medlemmer må gerne have et mindre badebassin på sit havelod.

§ 9. Toiletter

  1. Der er toiletter i fælleshuset, hvortil der er adgang med nøgle. Der skal altid være aflåst til fælleshuset med mindre, at der er ført kabelruller ud ved hoveddøren.
  2. Toiletterne er til fri afbenyttelse for medlemmer og disses gæster.
  3. Toiletterne/fælleshuset rengøres i perioden 1. april – 30. september af et medlem, bestyrelsen har godkendt. Der henstilles i øvrigt til, at toilettets brugere rengør efter sig selv.
  4. Ved gæsters brug af toiletterne i forbindelse med sociale begivenheder opfordres medlemmer til at hensætte toiletpapir, så udgiften ikke falder tilbage på øvrige medlemmer.

§ 10. Fælleshus, trailer & lån af elektriske/benzindrevne haveredskaber

  1. Der forefindes en nødhjælpskasse i entreen. 
  2. Ved lån af elektriske/benzindrevne haveredskaber, skal havenummer/dato samt hvad man låner, skrives på sedlen, der forefindes i fælleshusets entre. Fællesredskaber skal være rengjorte efter lån og batterier skal sættes til opladning. Inden brug af benzindrevne redskaber, skal det tjekkes, om der er benzin og olie påfyldt. Det er låneren, der har erstatningspligt.
  3. Der forefindes toiletter i fælleshuset.
  4. Rygning i fælleshuset er forbudt.

Foreningens trailer benyttes kun til fælles aktiviteter i foreningen. 

Ved lån af motorsav og pladestamper, skal der sendes mail til bestyrelsen.

I lukkesæsonen er det ikke tilladt at låne ovennævnte.

§ 11. Venteliste

Der opskrives løbende nye medlemmer på den eksterne venteliste og opkræves et opskrivningsgebyr. Opkrævning af årligt gebyr for at blive stående på ventelisten foretages i 1. kvartal af det næstkommende år. 

Ventelisten er offentlig tilgængelig på foreningens hjemmeside hf-lundtoftegaard.dk

§ 12. Øvrige bestemmelser

Der henvises til lejekontrakten, der er indgået imellem Lyngby-Taarbæk Kommune og Kolonihaveforbundets bestemmelser samt foreningens vedtægter.

§ 13. Kontakt til bestyrelsen

Ved akut opstående situationer, skal formanden kontaktes telefonisk.

Øvrige henvendelser til bestyrelsen skal foregå pr. mail til hflundtoftegaardbestyrelsen@gmail.com

Ved brand eller alvorlig sygdom på foreningens område, skal der ringes til 112. Formanden skal kontaktes telefonisk efterfølgende.